Zdrowie mózgu

2020-01-29
Zdrowie mózguNajczęściej dbamy o to co widać gołym okiem. Dbamy o skórę, dbamy o włosy, dbamy o paznokcie. Warto jednak pamiętać, że możemy także zadbać o mózg i jego zdrowie, co nie tylko może poprawić np. koncentrację, zdolność uczenia się, zapamiętywania i rozumowania czy kreatywność, ale także może poprawić nastrój. W zasadzie o zdrowie mózgu dbamy podobnie jak o ogólne zdrowie organizmu, ważne są: regularne ćwiczenia fizyczne, pełnowartościowa dieta, higiena snu, unikanie lub maksymalne ograniczenie używek czy kontrola stresu.

Dieta śródziemnomorska, bogata w warzywa, owoce, ryby, ciemne pieczywo, makarony, kasze czy oliwę z oliwek, uznawana jest za najzdrowszą dietę świata. Jest to także dieta która wspiera zdrowie mózgu. Jeśli nie udaje nam się spożywać dwóch, trzech porcji ryb tygodniowo, warto sięgnąć po suplementy zawierające kwasy tłuszczowe omega-3 które przyczyniają się do utrzymania prawidłowego funkcjonowania mózgu.

http://www.swanson.com.pl/produkty/niezbedne-kwasy-tluszczowe/omega-3-meg-3-120sgels-suplement-diety/

W okresach od marca do pierwszego tygodnia września, 15 minut na słońcu, między godziną 10 a 15 (krótkie spodenki i koszulka z krótkim rękawem, bez żadnych filtrów UV) [1], pozwala zwiększyć poziom witaminy D w organizmie,  która jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania mózgu, a jej braki mogą prowadzić do problemów z pamięcią i z uczeniem się.

http://www.swanson.com.pl/produkty/witaminy/witamina-d-3-2000-iu-suplement-diety/

Sen zapewnia energię oraz regeneruje mózg, a już jedna nieprzespana noc wpływa odczuwalnie na pamięć, koncentrację, podejmowanie decyzji. Warto zadbać o prawidłową higienę snu, czyli warunki spania oraz nasze zachowanie, tak aby uniknąć zaburzeń snu które wydają się być aktualnie jedną z najczęstszych dolegliwości zdrowotnych. Suplementem wspierającym sen jest melatonina, która nie tylko pomaga w zaśnięciu ale ma także pozytywny wpływ na regulację faz snu i długość snu dzięki czemu wpływa na łatwiejsze zasypianie, lepszą jakość snu, mniejszą liczbę przebudzeń w nocy i szybsze ponowne zaśnięcie po przebudzeniu.

http://www.swanson.com.pl/produkty/uklad-nerwowy/melatonina-1mg-suplement-diety/

Często, mimo dobrze zbilansowanej diety, pojawiają się niedobory. Jak wskazuje CDC (Centers for Disease Control and Prevention) upośledzenie funkcji poznawczych może być związane z niedoborem witaminy B12 [2]. Inna witamina, potrzebna do utrzymania zdrowia mózgu, to witamina E, której niedobór może być przyczyną zaburzeń neurologicznych, powstałych w wyniku peroksydacji błon komórkowych neuronów i procesów degeneracyjnych w mózgu, które nasilają się w procesie starzenia [3].

http://www.swanson.com.pl/produkty/witaminy/metylokobalamina-b-12-2500mcg-60tab-suplement-diety/

http://www.swanson.com.pl/produkty/witaminy/witamina-e-naturalna-200iu-250kaps-suplement-diety/

Związkiem który wydaje się pozytywnie wpływać na mózg jest składnik popularnej przyprawy kurkumy – kurkumina. Wykazuje ona działanie neuroprotekcyjne i nootropowe (prokognitywne). Właściwości antyutleniające, przeciwzapalne i antyagregacyjne, dają nadzieję, że kurkuminę będzie można z powodzeniem wykorzystać do prewencji i leczenia chorób neurodegeneracyjnych. Jednakże, potrzebne są kolejne badania potwierdzające jej pozytywne działanie w chorobie Alzheimera lub Parkinsona [4].

http://www.swanson.com.pl/produkty/antyoksydanty/curcumin-complex-385mg-120caps-suplement-diety/


Na podstawie: Glenn R. Schiraldi „Siła rezyliencji”, GWP, Sopot 2019

[1]. https://pl-pl.facebook.com/damian.parol/photos/efektywna-synteza-sk%C3%B3rna-witaminy-d-ma-miejsce-w-naszej-szeroko%C5%9Bci-geograficznej/1006730359446715/
[2]. https://www.cdc.gov/aging/healthybrain/index.htm
[3]. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-13b99899-a7e2-4535-96dd-cffe370c1c5b
[4]. http://www.kwadryga.pl/upload/Dokumenty/Artykuly_naukowe/2014_12_naukowy.pdf
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel